Een- en tweedaagse bijscholingen

Tweedaagse Yoga voor hardlooptrainers op 2 en 30 juni

Om efficiënt en minder belastend te kunnen hardlopen, is het belangrijk dat de spieren die je nodig hebt voor een goede houding en beweging sterk en flexibel zijn en de gewrichten voldoende beweeglijk. Dit trainen we in de hardlooptrainingen zelf, maar vaak zijn er aanvullende oefeningen nodig om specifieke spieren die verkort en/of verzwakt zijn op te trainen en gewrichten soepeler te maken.

In deze bijscholing hebben we een selectie gemaakt van yogaoefeningen specifiek gericht op de minder ontwikkelde gebieden bij hardlopers. Deze oefeningen zijn tevens afgestemd op de loophouding en –beweging om de spieren zo specifiek mogelijk te trainen. Daarbij leer je niet alleen de oefeningen zelf goed uit te voeren, maar tevens ze aan je lopers te doceren. Er wordt tevens aandacht besteed aan ademtechnieken en focus die hardlopers goed kunnen gebruiken.

Ook komen op de tweede dag myofascial massage- en ontspanningstechnieken aan bod om het herstelvermogen van het lichaam te activeren. Fascie is een vorm van bindweefsel dat alle spieren, spieren, botten, organen en zenuwvezels omringt. Het ondersteunt en beschermt deze structuren. Dit weefsel kan beperkt worden door bijv. overbelasting, trauma, infectie, chronische stress of inactiviteit wat kan resulteren in pijn en overmatige spierspanning, krachtverlies en verminderde doorbloeding. Met o.a. een (tennis)bal leer je triggerpoints (spierknopen) in de fascie te lijf te gaan.

Deze tweedaagse bijscholing wordt gegeven door REactive in samenwerking met Yoga4running op 2 en 30 juni van 10.00 – 15.00 uur in IJsselstein, waarbij voor de lunch wordt gezorgd. De kosten bedragen 170 euro (excl. btw) en geeft 4 licentiepunten op niveau 3. Je kunt je aanmelden via de aanmeldknop. Wanneer je nog vragen hebt, neem dan contact op met Elma SandeeAanmelden

Video-analyse 2 juni

Hoe krijg je je lopers goed in beeld en wat zijn passende adviezen die je daarbij kunt geven. In deze bijscholing wordt eerst het filmen besproken en geoefend. Als je zelf een camera hebt, dan kun je deze meenemen. Vervolgens wordt doorgenomen wat relevante aandachtspunten in de loophouding en -beweging zijn. Aan de hand van deze punten wordt bij een aantal video-opnames van lopers interactief bepaald wat per loper passende adviezen zouden zijn en welk effect hiervan mag worden verwacht. Dit kunnen zowel looptechnische adviezen zijn als bijvoorbeeld spierversterkende oefeningen.

Deze bijscholing wordt gegeven op 2 juni van 10.00 – 14.00 uur in IJsselstein, waarbij voor de lunch wordt gezorgd. De bijscholingsdag kost 70 euro (excl. BTW) en geeft 2 licentiepunten op niveau 3. Je kunt je aanmelden via de aanmeldknop. Wanneer je nog vragen hebt neem dan contact op met Elma SandeeAanmelden

Looptechnische oefeningen voor inefficiënte looppatronen 28 september

We kennen allemaal de traditionele loopscholingsoefeningen. Het doel daarvan is om je lopers technisch beter te laten lopen, maar werken deze oefeningen voor iedereen? Als we naar het looppatroon van de (recreatieve) lopers kijken, dan zien we een aantal veel voorkomende inefficiënte patronen zoals een ‘zittende’ loop, romprotatie, opgetrokken gespannen schouders en een heup die inzakt na landing. Hoe kunnen we als trainer de lopers bewuster maken van hun looppatroon en vooral: hoe kunnen we ze leren om met meer efficiëntie te lopen, zodat de kans op blessures kleiner wordt?

In deze bijscholing behandelen we de meest voorkomende inefficiënte looppatronen, laten we je zien hoe je als trainer je lopers bewust kunt maken van hun aandachtspunten en gaan we aan de slag om deze punten te verbeteren. Deze bijscholing wordt gegeven op 28 september van 10.00 – 14.00 uur in IJsselstein, waarbij voor de lunch wordt gezorgd. De bijscholingsdag kost 70 euro (excl. BTW) en geeft 2 licentiepunten op niveau 3. Je kunt je aanmelden via de aanmeldknop. Wanneer je nog vragen hebt, neem dan contact op met Elma SandeeAanmelden

Warming-up en cooling down in de hoofdrol 12 oktober

Een goede warming-up is zowel fysiek als mentaal van belang voor een optimaal trainingseffect. Daarbij is een juiste opbouw en uitvoering cruciaal. Toch blijkt er bij de lopers weinig bewustzijn van een goede uitvoering van de oefeningen. Hetzelfde geldt voor de cooling down. Het effect ervan valt of staat bij de uitvoering. In deze bijscholing bespreken we zowel de keuze in oefeningen als de criteria die bepalen of een oefening effectief is. Daarbij gaan we aan de slag met een arsenaal aan oefeningen die we langs de verschillende criteria leggen. Hiermee leer je tevens de lopers te motiveren de oefeningen bewust uit te voeren.

Deze bijscholing wordt gegeven op 12 oktober van 10.00 – 14.00 uur in IJsselstein, waarbij voor de lunch wordt gezorgd. De bijscholingsdag kost 70 euro (excl. BTW) en geeft 2 licentiepunten op niveau 3. Je kunt je aanmelden via de aanmeldknop. Wanneer je nog vragen hebt, neem dan contact op met Elma SandeeAanmelden